Sporio AS, org. 927 697 432MVA

Ofte stilte spørsmål

Hva koster ettersøksavtalen?

Prisen på ettersøksavtale gjennom Sporio er 599,- i året.

Må ekvipasjer også betale?

Appen er gratis for ettersøksekvipasjer. Dette betyr at å motta varsler og utføre ettersøk for en jeger koster deg ingenting. Ønsker du derimot å ha tilgang til andre ekvipasjer under egen jakt er det vanlige abonnementspriser som gjelder.

Hvor er avtalen gyldig?

Når du inngår en avtale med Sporio har du dekning i alle områder hvor vi har avtale med en ekvipasje. Kart over ekvipasjer er tilgjengelig i appen og oppdateres daglig. En ekvipasje er merket med Sporio-logo.

Koster det noe å rekvirere ettersøk?

Det er ingen kostnader for selve ettersøket, alt er inkludert i prisen for abonnementet.

Hvordan betaler jeg for avtalen?

Under registrering vil vi samle inn samtykke hvor du bekrefter kjøp av tjeneste. Det sendes automatisk ut faktura som kan betales via Vipps eller nettbank.

Er avtalen skriftlig i henhold til lovverket?

Når betaling er registrert i systemet genereres det signerte avtaler som blir gjort tilgjengelig i appen. Denne kan lastes ned og fremvises under kontroll.

Vil avtalen vise i appen Min Jegerdokumentasjon?

Det er enda ikke ferdigstilt muligheten i Min Jegerdokumentasjon for integreringer med eksterne systemer. Dette er fortsatt under utvikling og ansvaret vil ligge på Miljødirektoratet som forvalter løsningen. Så fort dette er klargjort vil vi også integrere oss med Min Jegerdokumentasjon.

Hvordan kan jeg dokumentere at jeg har gyldig ettersøksavtale?

Når avtalen er betalt og abonnementet er gyldig vil du få tilgang til å laste ned gyldig ettersøksavtale i PDF-format via appen. Denne kan fremvises digitalt via appen eller deles på andre måter etter du har lastet den ned.

Når må man ha ettersøksavtale?

Loven stiller krav om tilgang til godkjent ettersøkshund og hundefører ved jakt etter elg, hjort og rådyr.

Kan flere personer dele en avtale med Sporio?

Nei, dessverre. Avtalene i Sporio er personlige.

Holder det at én i jaktlaget tegner avtale på vegne av hele jaktlaget?

Nei, dessverre. Avtalene i Sporio er personlige. Vi ser på muligheten for å tilby tjenester også til hele jaktlag, men dette er ikke klargjort for jaktsesongen 2023 og 2024.

Kan jeg bli kunde etter at jeg har skadeskutt?

Nei, beklageligvis. Vi sender ut faktura straks du har lastet ned appen og registrert deg som kunde. Først når innbetaling er registrert vil avtalen være gyldig. I henhold til lovkrav om ettersøksavtaler skal avtale om godkjent ettersøksekvipasje være inngått før jakta er påbegynt.

Tilbyr dere ettersøkstjenester etter annet vilt?

Nei, ikke enda. Vi har fokusert på å tilby tjenester hvor dette er et lovkrav.

Når skal man sette i gang et ettersøk?

Det vil være personlige vurderinger som ligger til grunn, men vi pleier å si at hvis du ikke finner viltet etter at du har lett på skuddplassen eller innenfor rimelig avstand (100-150m), så ønsker vi at du tar frem mobilen og rekvirerer et ettersøk gjennom appen vår.

Jeg vil gjerne bli ekvipasje for Sporio, hva gjør jeg?

Registrer deg i appen, men velg at du registrerer deg som ekvipasje. Nødvendige papirer sendes ut for digital signering.

Hva kreves det for å bli ekvipasje hos Sporio?

Vi har satt et formelt krav om at alle ettersøksekvipasjer hos Sporio også er godkjent som jeger. Du må utover dette har nødvendige godkjenninger som ekvipasje. Vår anbefaling er å ta kontakt med Norsk Kennel Klubb eller raseforeningen til din hund for å få mer informasjon om kurs og nødvendige tester som skal bestås.

Hva forplikter jeg meg til hos Sporio som registrert ekvipasje?

Vi forventer at ekvipasjer hos oss gjør så godt de klarer for å stille til ettersøk når en av våre jegere har vært uheldig i ditt område.

Ønsker Sporio at man har en spesiell hunderase?

Nei, alle hunder og hunderaser kan gå ettersøk hos oss såfremt de har gjennomført og bestått blodspor- og fersksporprøve. B¨åde hund og hundefører må være godkjent i henhold til kravene stadfestet i loven.

I hvilke områder vil jeg få varsel om ettersøk?

Vi henter lokasjonen fra telefonen din når du åpner appen. Det betyr at om du er ekvipasje og reiser på hytta eller tilsvarende og ønsker å være tilgjengelig, så åpner du bare appen ved ankomst. Da vil vi hente din siste lokasjon og varsle deg ved behov i det nye nærområdet.

Vi tilbyr en landsdekkende ettersøksavtale.

- Bli med du også!